בס”ד
ידוע ומופיע במחקרים פסיכולוגיים (דוגמת המחקר Doing well by doing good) שהשפעת תרומה (כספית, פיזית או נפשית) הניתנת בלב שלם לאדם אחר, מעלות את הסיפוק לתורם עצמו. נוכל ללמוד על כך מפרשת השבוע – פרשת תרומה:
א וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. ב דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ-לִי תְּרוּמָה: מֵאֵת כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ, תִּקְחוּ אֶת-תְּרוּמָתִי.
בפרשת השבוע מתואר ציווי האלוקים למשה ולבני ישראל. כל עם ישראל תורם להגשמת מטרה אחת נעלה – הקמת המשכן וכליו. ישנם שני מסרים מרכזיים המועברים בפרשת השבוע: הראשון – תרומה קטנה של כל אחד מעם ישראל, משמש ליצירת רווח של שלם הגדול מסך חלקיו. השני – כל התרומה שלבסוף הצטברה, מקורה ב 100% מרצונם של התורמים. אם אדם לא רצה לתרום – זה בסדר גמור. אם לאדם אין הרבה מה לתרום – גם זה בסדר. אין טינה. כל אחד עושה כמיטב יכולתו ורצונו.
בדיוק מסיבה זו, המשכן וכליו מסמנים דבר טהור, נקי ואמיתי, כאשר לכל אחד ואחת מעם ישראל יש חלק במקום הזה ללא יוצא מן הכלל והם מקבלים את השכר הגדול – השכנת השכינה האלוקית במשכן.
על מיקור המונים ועסקים:
הרעיון של מיקור המונים (או במונח המקצועי: Crowdsourcing, וכן “גיוס חברתי”), מקביל למושג “חכמת ההמונים” עליו כתבנו בפרשת וארא, אך כאן הוא משמש לגיוס כספים על ידי פנייה למרחב האינסופי של רשת האינטרנט. הרעיון הוא לחבר בין אנשים שרוצים לתרום / להיות חלק מהצלחת מיזם מסוים.
בעבר, כדי לגייס כספים, לצורך הקמת עסק, עזרה לנזקקים או ליצירת מוצר חדש, נדרשו משאבים רבים. אין ספור טלפונים, מחקרי שוק, בקשות ופניות ישירות שהיו מופנות בעיקר לבעלי ההון הן רק חלק קטן מהעבודה שנדרשה כדי לפתח ולהגשים רעיון. עם התפתחות רשת האינטרנט התחילו יזמים להשתמש בה לצורך הפצת רעיונותיהם למעגלים של אנשים שרחוקים מהם והיה נדרש זמן רב להגיע אליהם בשיטות המסורתיות. הרעיון הוא כי ניתן לאסוף סכום גדול מאוד כאשר מבקשים סכומים קטנים מתורמים רבים.
כדי לעניין את הגולשים להשקיע ברעיון או במוצר שהפיצו, החלו היזמים לפתח מנגנוני תגמול לכל מי שירצה לתרום להצלחת המוצר. היו כאלו שחילקו מניות של החברה העתידית או הציעו תגמולים שונים לפי גודל התרומה לפרויקט. גם כיום ניתן למצוא לא מעט אתרי אינטרנט, המרכזים את הרעיונות של מוצרים חדשים ומחברים אותם עם תורמים רלוונטיים.
דוגמה לפטפורמה כזו הינה אתר Headstart. האתר מציע לכל אחד להעלות קמפיין בכל תחום. לקמפיין נקבעים תאריך יעד להשגת הסכום הנדרש ודרגות תגמול. מעלה הקמפיין מקבל קישורים ייחודיים לפרויקט האישי שלו לצורך הפצה למעגל החברים ולשאר הגולשים והתורמים הפונטציאליים.
על מיקור ההמונים ותרומה לקהילה:
בשנים האחרונות רעיון מיקור ההמונים התפתח למיזמי תרומה לקהילה. רשת האינטרנט והפלטפורמות המשמשות לבסיס לשיתוף הצורך בתרומה לבין תורמים פוטנציאליים מתפתחות יותר ויותר. גם כאן קיים תגמול לתורמים אך גם ובעיקר, קיים נופך נוסף בצורת עזרה לאנשים שחווים קשיים או משברים שהופך את התרומה למספקת הרבה יותר. ניתן להניח שגולשים רבים מעוניינים לתרום גם ללא כוונה לתגמול לכל עניין וצורך של זולתם. נושא המוכיח את עצמו בכל פעם ופעם מחדש.
דוגמה לפטפורמה כזו הינה אתר giveback. אתר זה הוא הזרוע החברתית – תרומתית של אתר Headstart. הרעיון זהה. כל אחד יכול להעלות קמפיין בכל תחום. לקמפיין נקבעים תאריך יעד להשגת הסכום הנדרש ודרגות תגמול. מעלה הקמפיין מקבל קישורים ייחודיים לפרויקט האישי שלו לצורך הפצה למעגל החברים ולשאר הגולשים והתורמים הפונטציאליים.
כאמור, ידוע ומופיע גם במחקרים פסיכולוגיים (דוגמת המחקר Doing well by doing good) שהשפעת תרומה (כספית, פיזית או נפשית) הניתנת בלב שלם לאדם אחר, מעלות את הסיפוק לתורם עצמו.
בקפיצה קדימה לפרשת כי תישא מופיע הפסוק: “כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַיהוָה בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם”.
את המילה “ונתנו” ניתן לקרוא מההתחלה לסוף ומהסוף להתחלה. זוהי הוכחה נוספת שמי נותן – גם מקבל.
באילו פלטפורמות אתם נוהגים להשתמש? שתפו אותנו כאן למטה בתגובות!
*תודה רבה לאיגור יבדוסין, מידען ואנליסט מחברת “אינפוטרגט”, על הקישור למחקר הרלוונטי לעיל.
ועכשיו נסו אתם!
קחו את הזמן!
הוא שלכם!
יהודה ונסובר